Lättläst om KB
Kungliga biblioteket kallas oftast för KB och är Sveriges nationalbibliotek.
![Äldre byggnad fotograferad uppifrån. På fasaden står Kongl biblioteket.](https://cdn.statically.io/img/kb.se/images/18.22ec630916021ebba9368d/1512641277938/Kungliga_biblioteket_uppifran_beskuren.jpg)
Kungliga biblioteket i Humlegården.
Det här är Kungliga biblioteket (KB)
KB samlar in allt som trycks i Sverige:
böcker, tidningar, reklamblad och mycket mer.
Vi samlar också in allt som sänds i svensk tv och radio.
Vi samlar dessutom in musik, filmer, datorspel och
svenska sidor på internet.
Varför samlar KB in?
Genom att vi samlar in material
kan människor lära sig om vår tid, i framtiden.
På KB kan du se hur samhället var förr.
Man kan säga att vi bevarar samhällets minne.
Det är viktigt för demokratin att vi kan forska i historien.
Vi slänger inget utan sparar allt för framtiden.
![En lång korridor fylld med bokhyllor.](https://cdn.statically.io/img/kb.se/images/18.22ec630916021ebba937a1/1512660991326/Magasin_audiovisuellt_material.jpg)
Från böcker och affischer till fotografier och spel. På KB sparar vi det mesta.
Alla får komma till KB
KB är till för alla.
Många som kommer hit är forskare och studenter.
Andra är journalister och släktforskare
eller bara nyfikna människor.
Hur funkar det om jag vill låna något på KB?
Du behöver vara minst 18 år för att kunna beställa ett lånekort.
Det mesta av vårt material behöver du ta del av
på plats i vårt bibliotek i Humlegården i Stockholm.
Du får bara låna hem vissa utländska böcker.
Om du vill studera film, tv, radio eller datorspel
behöver du skicka in en särskild ansökan genom tjänsten Svensk mediedatabas. Länk till annan webbplats.
Studera på KB
På KB finns särskilda platser där du kan sitta och arbeta.
Du kan även låna våra datorer för att söka material.
Här finns också tidningar och tidskrifter
som du kan läsa utan lånekort.
![Människor som studerar.](https://cdn.statically.io/img/kb.se/images/18.22ec630916021ebba9338e/1512487350229/Studieplats_stora_lasesalen.jpg)
Stora läsesalen på KB.
Vi tar hand om materialet
Böcker, tidningar, filmer och annat
som vi har på KB kan gå sönder
om många använder dem.
Därför tar vi hand om materialet
i stora magasin som finns under KB.
Du måste vara försiktig
när du lånar KB:s material eftersom
det ska hålla för många under lång tid.
![Kvinna står upp framför ett skrivbord med ramar med mera.](https://cdn.statically.io/img/kb.se/images/18.5712fd7f15c1687efff5230/1510224338882/Christina_pa_bevarande.jpg)
På KB tar vi hand om vårat material. På så sätt håller det länge.
Vi digitiserar
Att fotografera böcker och tidningar
och att lägga musik och film på datorn
kallas att digitisera.
Då kan du läsa, lyssna och titta
utan att boken, skivan och filmen går sönder.
KB digitiserar det som många vill låna
och det som är extra ömtåligt.
Vi skulle helst vilja digitisera alla våra samlingar.
Men det tar tid och kostar mycket pengar.
![Bok som ligger uppslagen i en stor apparat med flera datorskärmar runtom.](https://cdn.statically.io/img/kb.se/images/18.5712fd7f15c1687efff6296/1510823285503/Digitaliseringsapparat_beskuren.jpg)
En av våra digitiseringsapparater.
KB och andra bibliotek
KB arbetar tillsammans med bibliotek i hela Sverige.
Vi sköter även den stora söktjänsten Libris Länk till annan webbplats..
Där kan du hitta flera miljoner olika böcker,
tidskrifter, kartor, affischer och noter.
KB är en myndighet
KB är en myndighet.
Det betyder att vi arbetar på uppdrag
från Sveriges regering.
Vi har bibliotek i Humlegården i Stockholm.
Det är dit du går om du vill ta del av vårt material.
Vi finns också på Karlavägen i Stockholm,
i Bålsta, Grängesberg och Strängnäs.
På KB arbetar ungefär 330 personer.
Högsta chefen kallas för riksbibliotekarie.
Hon heter Karin Grönvall.
![Leende kvinna som står och lutar sig mot ett räcke.](https://cdn.statically.io/img/kb.se/images/18.6538b30f16c8968beaa2b2/1566368369880/F_KB_Karin_Gronvall_811A5995_small_PP_web.jpg)
Karin Grönvall, riksbibliotekarie
Humlegårdsgatan 26, Stockholm
Ring: 010-709 30 00
Mejla: info@kb.se
Kungliga biblioteket
Box 5039
102 41 Stockholm