Tervetuloa Helmet-kirjastojen käyttäjäksi!
Kun haluat käyttää kirjastoa,
on tärkeää,
että tiedät nämä käyttösäännöt ja noudatat niitä.
Mikä on Helmet?
Helmet-kirjastot toimivat
Helsingissä, Espoossa, Kauniaisissa ja Vantaalla.
Helmet on kaupunkien yhteinen kirjastopalvelu.
Helmet-lyhenne tulee sanoista
”Helsinki Metropolitan Area Libraries”,
suomeksi ”pääkaupunkiseudun kirjastot”.
Helmet-kirjastoilla on
yhteinen asiakasrekisteri ja kirjastojärjestelmä.
Se tarkoittaa,
että voit käyttää kaikkia Helmet-kirjastoja,
kun sinulla on Helmet-kirjastokortti.
Helmet-kirjastot ovat kaikille avoimia.
Voit lukea ja lainata kirjoja
ja käyttää palveluita ja kirjaston tiloja.
Kun olet kirjaston käyttäjä,
myös sinä olet vastuussa
kirjaston aineistoista, välineistä ja tiloista.
Niitä ei saa käyttää väärin.
Muista noudattaa kirjaston sääntöjä
Kun saat oman kirjastokortin,
sitoudut noudattamaan kirjaston sääntöjä.
Samat säännöt koskevat myös yhteyshenkilöä.
Yhteyshenkilö on
koulun, päiväkodin tai yhteisön työntekijä,
jolla on yhteisön kirjastokortti.
Yhteyshenkilö vastaa siitä,
että kaikki yhteisön työntekijät
käyttävät kirjastokorttia oikein.
Kirjastokortti ja tunnusluku
Kirjastokortti
Kun sinulla on kirjastokortti,
sinulla on oikeus lainata kirjastosta
kirjoja tai muuta aineistoa.
Saat oman kirjastokortin
mistä tahansa Helmet-kirjastosta tai kirjastoautosta.
Kirjastokortin mukana saat tunnusluvun,
jonka avulla kortti toimii.
Ensimmäinen kirjastokortti on ilmainen.
Kirjastokortti on henkilökohtainen
Kirjastokortti on henkilökohtainen.
Sitä ei saa käyttää kukaan muu.
Et saa antaa korttia muille silloinkaan,
kun käytät omatoimikirjastoa.
Omatoimikirjastossa ei ole paikalla kirjaston työntekijää,
vaan asiakas lainaa ja palauttaa
kirjat ja muun aineiston itsenäisesti.
Jos huomaat tai pelkäät,
että joku toinen käyttää kirjastokorttiasi,
pyydä apua kirjaston työntekijöiltä.
Kun lainaat kirjastosta kirjoja
tai muuta aineistoa, olet vastuussa niistä.
Ne täytyy palauttaa hyvässä kunnossa takaisin.
Jos kirjastokortti on jonkin yhteisön
yhteinen kortti,
sitä voivat käyttää myös sen muut työntekijät.
Kortista on vastuussa yhteyshenkilö,
hän antaa luvan kortin käyttöön.
Jos huomaat tai pelkäät,
että joku toinen käyttää luvatta kirjastokorttiasi,
pyydä apua kirjaston työntekijöiltä.
Kun lainaat kirjastosta kirjoja tai muuta aineistoa,
olet vastuussa niistä.
Ne täytyy palauttaa hyvässä kunnossa takaisin.
Miten kirjastokortin saa?
Saat kirjastokortin,
kun todistat henkilöllisyytesi
ja ilmoitat osoitteesi.
Saat oman kirjastokortin
mistä tahansa Helmet-kirjastosta tai kirjastoautosta.
Saat kirjastokortin vain,
jos sinulla on osoite Suomessa.
Sinun täytyy myös näyttää henkilötodistus,
jossa on valokuvasi ja henkilötunnuksesi.
Kirjastossa käyvät seuraavat henkilötodistukset:
- EU-maiden henkilötodistukset
- passi
- suomalainen ajokortti
- kuvallinen KELA-kortti, alle 18-vuotiailta myös kuvaton KELA-kortti
- Suomessa sijaitsevan vastaanottokeskuksen asukaskortti
- Maahanmuuttoviraston myöntämä oleskelulupakortti.
Jos sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta,
kirjastokorttisi on voimassa vuoden kerrallaan.
Alle 15-vuotias lapsi saa kirjastokortin vain,
jos hänen huoltajansa suostuu siihen.
Huoltaja on yleensä isä tai äiti,
joskus myös muu vastuuhenkilö.
Huoltajan täytyy antaa kirjallinen suostumus siihen,
että lapselle voi antaa oman kirjastokortin.
Lapsella tulee olla mukana henkilötodistus.
Lapsen täytyy olla paikalla kirjastossa,
kun kirjastokorttia haetaan.
Huoltaja on vastuussa lainoista,
kun alle 15-vuotias lainaa jotakin kirjastosta.
Jos nuori esimerkiksi kadottaa kirjaston kirjan,
huoltajan täytyy korvata se.
Kirjastokortin voi saada myös yhteisö.
Yhteisöllä täytyy olla yhteyshenkilö,
joka on vastuussa kortin käytöstä.
Yhteyshenkilö huolehtii siitä,
että yhteisön työntekijät
käyttävät kirjastokorttia oikein.
Yhteisöjen kirjastokortit ovat voimassa
vuoden kerrallaan.
Ilmoita kirjastokortin katoamisesta kirjastoon
Jos kirjastokorttisi katoaa,
ilmoita siitä heti kirjastoon.
Jos kadoksissa on
yhteisön yhteinen kirjastokortti,
katoamisesta ilmoittaa yhteyshenkilö.
Jos kirjasto on kiinni,
voit ilmoittaa kortin katoamisesta puhelinvastaajaan.
Soita silloin numeroon 09 3108 5309.
Kun ilmoitat kirjastokortin kadonneeksi,
kirjasto poistaa sen käytöstä.
Jos joku toinen yrittää lainata kortillasi
katoamisilmoituksen jälkeen,
et ole enää vastuussa lainoista.
Tunnusluku
Kirjastokorttiin tarvitaan tunnusluku.
Sen avulla voit käyttää
- kirjaston verkkopalveluja
- automaatteja
- tietokoneita
- omatoimikirjastoa.
Tarvitset tunnusluvun esimerkiksi silloin,
kun lainaat aineistoa lainausautomaatilla,
Ilman tunnuslukua et voi käyttää automaattia.
Tunnusluvun saat kirjastosta tai kirjastoautosta,
kun näytät henkilötodistuksen.
Tunnuslukua ei saa sähköpostilla tai puhelimessa.
Ilmoita omat tietosi kirjastoon
Pidä huolta siitä,
että yhteystietosi ovat oikein kirjaston asiakasrekisterissä.
Jos osoitteesi, sähköpostiosoitteesi tai nimesi muuttuu,
ilmoita siitä kirjastoon.
Voit tarkistaa omat tietosi,
kun kirjaudut Helmet-sivustolle osoitteessa www.helmet.fi.
Toimi näin:
- Osoitteessa www.helmet.fi näet etusivun,
- jonka oikeassa yläkulmassa lukee Kirjaudu.
- Klikkaa kohtaa Kirjaudu.
- Tämän jälkeen näet kaksi tekstikenttää.
- Kirjoita ensimmäiseen kirjastokorttisi numero
- ja toiseen tunnuslukusi eli PIN-koodisi.
Nyt olet kirjautuneena kirjaston verkkopalveluun.
Sieltä löydät yhteystietosi Omat tiedot -sivulta.
Kaikkien lainaajien henkilötiedot ovat
kirjaston asiakasrekisterissä.
Siellä ovat myös
vastuuhenkilöiden ja yhteyshenkilöiden tiedot.
Kirjasto vastaa siitä,
että kirjastolle ilmoitetut tiedot
ovat asiakasrekisterissä oikein.
Kirjasto noudattaa asiakasrekisterin pitämisessä
henkilötietolakia.
Henkilötietolain mukaan kirjastolla on
oikeus rekisteröidä asiakkaan henkilötunnus.
Sinulla on oikeus tarkistaa,
mitä tietoja sinusta on kirjaston asiakasrekisterissä.
Saat tiedot kirjaston asiakaspalvelusta,
kun näytät henkilötodistuksesi.
Jos olet alle 15-vuotiaan lapsen huoltaja,
voit nähdä hänen tietonsa,
esimerkiksi tiedon myöhästyneistä lainoista.
Saat myös tiedot maksamattomista maksuista.
Jos olet yhteisön yhteyshenkilö,
sinulla on oikeus tarkistaa yhteisön tiedot.
Jos haluat lisää tietoa asiakasrekisteristä,
saat sitä rekisteriselosteesta.
Asiakasrekisteriseloste on nähtävissä kirjastoissa.
Lainaaminen, palauttaminen ja uusiminen
Lainaaminen
Laina-ajat ovat 1–28 vuorokautta.
Eri aineistoissa on erilaiset laina-ajat.
Löydät tarkemmat laina-ajat
osoitteessa https://helmet.finna.fi/Content/laina-ajat-ja-maksut.
Sinulla voi olla samaan aikaan enintään 100 lainaa.
Kun lainaat kirjoja tai muuta materiaalia,
saat lainalle aina eräpäivän.
Eräpäivä on päivä,
jolloin aineisto pitää viimeistään palauttaa.
Eräpäivät näkyvät eräpäiväkuitissa,
jonka saat lainauksen yhteydessä.
Elokuvia tai pelejä ei lainata asiakkaalle,
joka ei täytä ikärajoja.
Esimerkiksi alle 15-vuotias ei voi lainata
elokuvia tai pelejä,
joiden ikäraja on 15 vuotta.
Ikärajoista Suomessa päättävät
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti Kavi
sekä Mediakasvatus- ja kuvaohjelmayksikkö MEKU.
Palauttaminen
Palauta lainasi viimeistään eräpäivänä.
Sinun ei tarvitse palauttaa aineistoa
samaan kirjastoon, josta lainasit sen.
Voit palauttaa lainsit mihin tahansa Helmet-kirjastoon.
Jos haluat, saat palautuksesta kuitin.
Joissakin kirjastoissa on käytössä palautusluukku.
Lainat voi palauttaa luukun kautta silloin,
kun kirjasto on kiinni.
Kirjasto merkitsee aineiston palautetuksi
seuraavana aukiolopäivänä.
Jos jotakin esimerkiksi katoaa palautusluukusta,
joudut korvaamaan kadonneen aineiston.
Kun eräpäivä lähestyy,
voit saada siitä ilmoituksen
kaksi vuorokautta ennen eräpäivää.
Saat ilmoituksen sähköpostiin,
jos kirjastolla on sähköpostiosoitteesi.
Sinun täytyy kuitenkin ilmoittaa kirjastoon,
että haluat ilmoituksia sähköpostiisi.
Uusiminen
Voit uusia lainasi eli lainata saman aineiston uudestaan
viisi kertaa peräkkäin.
Lainoja voi uusia kirjastossa, kirjastoautossa
tai internetissä osoitteessa www.helmet.fi.
Siellä sinun täytyy kirjautua Omat tiedot -sivulle.
Tarvitset kirjautumiseen kirjastokortin numeron ja tunnusluvun.
Et voi uusia lainoja,
jos joku toinen on tehnyt varauksen samasta aineistosta.
Et voi uusia lainoja myöskään silloin,
jos olet menettänyt lainausoikeutesi.
Kaikkea aineistoa ei kuitenkaan voi uusia.
Esimerkiksi Bestseller-aineistoa ei voi uusia
ja useimpia lainattavia esineitä ei voi lainata uudestaan.
Varaaminen ja kaukolainat
Voit varata kirjaston aineistoja
Jos haluat varata aineistoa,
voit tehdä varauksen kirjastossa.
Varauksia voi tehdä myös kirjaston internetsivuilla
osoitteessa www.helmet.fi.
Siellä sinun täytyy ensin kirjautua omiin tietoihisi.
Tarvitset kirjautumiseen
oman kirjastokorttisi numeron ja tunnusluvun.
(Katso kirjautumisohjeet näiden sääntöjen osiosta
Ilmoita omat tietosi kirjastoon.)
Sinulla voi olla samaan aikaan 100 varausta.
Saat ilmoituksen,
kun voit hakea varaamasi aineiston kirjastosta.
Ilmoitus voi tulla kirjeellä,
sähköpostilla tai tekstiviestillä.
Kaikkea aineistoa ei voi kuitenkaan varata,
esimerkiksi tavaroita, kuten työkaluja tai luistimia.
Molempia voi lainata kirjastosta.
Kaukolainat
Jos haluat varata aineistoa,
jota ei löydy Helmet-kirjastoista,
kirjasto voi kaukolainata sen muualta Suomesta tai ulkomailta.
Kaukolainat ovat maksullisia.
Kirjastot eivät kaukolainaa aineistoa,
jonka saa muista pääkaupunkiseudun kirjastoista,
esimerkiksi jostakin tieteellisestä kirjastosta
tai erikoiskirjastosta.
Kirjaston maksut
Kirjaston käyttö ei yleensä maksa mitään.
Jos kuitenkin palautat aineistoa myöhässä,
sinun täytyy maksaa myöhästymismaksu.
Jos et hae varaamaasi aineistoa,
sinun täytyy maksaa siitä maksu.
Ja jos kadotat kirjaston omaisuutta,
sinun täytyy korvata se.
Myös erityispalveluista täytyy maksaa,
esimerkiksi kaukolainoista.
Voit tarkistaa,
millaisia maksuja kirjastossa on.
Löydät kaikki maksut osoitteessa https://helmet.finna.fi/Content/laina-ajat-ja-maksut.
Jos lainaamasi aineisto vahingoittaa laitteitasi,
kirjasto ei vastaa siitä,
Kirjasto ei siis maksa korvausta laitteesi vahingoista.
Kirjasto ei myöskään maksa vahingoista,
jos vahingossa rikot jotakin kirjaston työkaluilla.
Myöhästymismaksu ja korvaaminen
Jos palautat lainasi myöhässä,
sinun täytyy maksaa myöhästymismaksu.
Maksua kertyy jokaiselta myöhästymispäivältä,
kunnes maksujen enimmäismäärä on täynnä.
Lasten- ja nuortenosaston aineistosta
ei kuitenkaan tarvitse maksaa myöhästymismaksua.
Myöhästymismaksu täytyy maksaa
myös siinä tapauksessa,
että et voi uusia lainoja jonkin teknisen häiriön takia.
Tekninen häiriö on esimerkiksi se,
että internet ei toimi.
Jos kadotat tai vahingoitat kirjaston omaisuutta,
sinun täytyy korvata se.
Löydät tarkat ohjeet aineiston korvaamisesta
osoitteessa https://helmet.finna.fi/Content/laina-ajat-ja-maksut.
Myöhästyneet lainat ja maksut
Jos lainasi ovat myöhässä,
saat niistä kaksi muistutusta.
Ensimmäinen muistutus tulee
14 vuorokauden päästä eräpäivästä.
Toinen muistutus tulee
28 vuorokauden kuluttua eräpäivästä.
Ensimmäinen muistutus on mahdollista saada sähköpostilla.
Kun saat muistutuksen,
sinun täytyy palauttaa aineisto kirjastoon
ja maksaa myöhästymismaksut.
Mitä tapahtuu, jos et maksa maksujasi?
Jos et maksa maksujasi kirjastolle,
kirjasto käyttää perintätoimistoa.
Maksut menevät kirjastolta perintätoimistoon,
kun eräpäivästä on kulunut noin 60 päivää.
Vain aikuisen velat voivat mennä perintään.
Jos asiakas on alle 18-vuotias,
velat eivät mene perintään,
Jos tarvitset lisätietoa perinnästä,
löydät tietoa osoitteessa https://helmet.finna.fi/Content/laina-ajat-ja-maksut.
Lainausoikeuden menettäminen
Jos et maksa velkaasi kirjastolle,
voit saada kirjaston käyttökiellon.
Menetät silloin lainausoikeutesi
eli et saa lainata aineistoa kirjastosta.
Menetät lainausoikeutesi, jos
- lainasi ovat myöhässä yli 28 vuorokautta
- olet kadottanut kirjaston aineistoa
- olet vahingoittanut kirjaston aineistoa
- olet maksimimäärän velkaa kirjastolle.
Voit tarkistaa osoitteessa https://helmet.finna.fi/Content/laina-ajat-ja-maksut,
mikä on velan maksimimäärä.
Tähän sääntöön on yksi poikkeus:
Jos olet velkajärjestelyssä
ja velkasi kirjastolle on mukana maksuohjelmassa,
et menetä lainausoikeuttasi kirjastoon.
Lainausoikeuden palauttaminen
Saat lainausoikeuden takaisin, kun
- palautat myöhästyneen aineiston kirjastoon
- korvaat kadonneen tai vahingoittuneen aineiston
- maksat velkasi kirjastolle.
Jos velkasi ovat perinnässä,
velka-asian hoitaa perintätoimisto.
Silloin sinun täytyy maksaa velka perintätoimistolle
ja perintätoimisto maksaa velan kirjastolle.
Lopuksi kirjasto tarkistaa maksun.
Jos kaikki on kunnossa,
saat taas lainata kirjastosta.
Kirjaston käyttökielto
Voit menettää oikeuden käyttää kirjastoa,
jos et noudata kirjaston käyttösääntöjä.
Käyttökielto voi tulla esimerkiksi silloin,
jos aiheutat häiriötä kirjastossa,
vaarannat turvallisuuden kirjastossa
tai vahingoitat kirjaston omaisuutta.
Käyttökielto on väliaikainen.
Se voi kestää enintään 30 päivää.
Kirjasto tekee käyttökiellosta virallisen päätöksen.
Sinulla on oikeus valittaa päätöksestä
ja hakea muutosta siihen.
Ennen kun joudut käyttökieltoon,
sinulla on myös oikeus kertoa oma näkökulmasi asiaan.
Jos saat käyttökiellon,
siitä tulee merkintä kirjaston asiakasrekisteriin.
Kirjasto poistaa merkinnän,
kun saat käyttöoikeuden takaisin.
Miten käyttösäännöt toimivat?
Näitä käyttösääntöjä muutetaan vain siten,
että muutoksesta tehdään virallinen päätös.
Myös kirjastoautot, laitoskirjastot ja kirjastojen kotipalvelu
noudattavat näitä käyttösääntöjä,
jos se vain on mahdollista.
Nämä käyttösäännöt ovat voimassa 1.2.2023 alkaen.
Ne ovat voimassa toistaiseksi.
Sääntöjen irtisanomisaika on kuusi kuukautta.
Nämä käyttösäännöt kumoavat vanhat säännöt,
jotka kirjasto hyväksyi 1.2.2021.